De wijsheid van Aristoteles?
H.Houthakker
2012-10-03 13:03:58 UTC
CORRECTIE
=========

Toevoeging: "onmogelijke"

=========================

De wijsheid van Aristoteles:

Men moet altijd de voorkeur geven aan het waarschijnlijk onmogelijke
boven het onwaarschijnlijk mogelijke.

?!

Stel 'waarschijnlijk' op een kans van 90% op ...
en 'onwaarschijnlijk' eveneens op een kans van 90% op ...
want er is geen reden om aan te nemen dat waarschijnlijk en
onwaarschijnlijk verschillende kansgrootten hebben.

De uitspraak luidt dan:

Men moet altijd de voorkeur geven aan een kans van 90% op het
onmogelijke boven een onmogelijke kans van 90% op het mogelijke.

Ik zie de wijsheid niet. Beide kansen op een positieve uitkomst zijn
naar mijn mening identiek. Maar gaarne een andere mening van een begaafd
logicus.

Ave en de wrake Gods
"De bijl erin"

"Laten we ons niet te druk maken over het leven, we komen er toch niet
levend uit". (Émil Michel Cioran)

http://tinyurl.com/34fnqzh /gelovigen
Spook van Rook
2012-10-05 20:00:20 UTC
Post by H.Houthakker
CORRECTIE
=========
Toevoeging: "onmogelijke"
[...]
Dat komt omdat er geen wijsheid in zit. Het is een woordspelletje waarbij de
woorden worden omgedraaid.

Wat betreft het percentage is dat hetzelfde als men zegt 'soms niet' en
'soms wel'. Soms is altijd minder dan vijftig procent. Dus twee keer soms is
nooit honderd procent. Waar is dan de rest gebleven?
--
gruweltjes
Sp(oo)k van Rook