Waar gaat dat over,
Jep
2017-01-16 12:31:38 UTC
filosofie?

Je mening, graag. In evenveel woorden als je dienstig vindt.

Gaat het misschien om meningen?
--
groet! Jan

't Zal iets met geheugenplaatsen zijn. (c)hvl
J. J. Lodder
2017-01-16 14:20:01 UTC
Post by Jep
filosofie?
Je mening, graag. In evenveel woorden als je dienstig vindt.
Gaat het misschien om meningen?
Woof! WoofWoof!!

Jan
Jep
2017-01-16 22:34:01 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Jep
filosofie?
Je mening, graag. In evenveel woorden als je dienstig vindt.
Gaat het misschien om meningen?
Woof! WoofWoof!!
Jan
Ha, naamgenoot.

Wat zijn de codewoorden, dat je pootjes geeft?

J. J. Lodder
2017-01-17 11:17:30 UTC
Post by Jep
Post by J. J. Lodder
Post by Jep
[...]
Eigen inhoud, ipv allen maar vragen aan anderen om iets te doen,

Jan
Jep
2017-01-17 19:26:26 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Jep
Post by J. J. Lodder
Post by Jep
[...]
Ah, dank voor de toelichting.

Ik heb mening zat en soms zelfs teveel, en vind het onbeleefd om met
de mijne te beginnen bij een uitnodiging als deze.

Ik vond je antwoord trouwens wel kwaliteit hebben, misschien is het geen
omvattende omschrijving maar het was op z'n minst oorspronkelijk.

Pandora
2017-01-17 18:12:48 UTC
Post by Jep
filosofie?
Je mening, graag. In evenveel woorden als je dienstig vindt.
Gaat het misschien om meningen?
Novalis: "Filosofie is eigenlijk heimwee - de drang om overal thuis te
zijn"

Pandora
Jep
2017-01-17 19:48:23 UTC
Post by Pandora
Post by Jep
[...]
Dank. Kan deze niet plaatsen, dwz, ik snap m niet. Het is wel po�tisch, ik
vind het mooi klinken.

Even opgezocht wie Novalis is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Novalis

- Novalis, pseudoniem van Georg Friedrich Philipp Freiherr von Hardenberg
(Oberwiederstedt, 2 mei 1772 - Wei�enfels, 25 maart 1801), was een Duits
auteur uit de periode van de romantiek. -

De romantiek verklaart dat dromerige wel. Geen filosoof maar een schrijver.

- Novalis was de tweede van elf kinderen. In 1794 be�indigde hij zijn
rechtenstudie in Jena, Leipzig en Wittenberg met glans. In maart 1795
verloofde hij zich als bijna 23-jarige - zonder dat zijn ouders ervan wisten -
met de slechts twaalf jaar jonge Sophie von K�hn. -

Daar zou ie tegenwoordig niet meer mee wegkomen.
Een pedofiel avant la lettre dus. Het heeft niet verhinderd dat hij
legendarisch werd maar dat, als ik WP mag geloven vooral omdat hij jong
overleed.

Pandora
2017-01-17 20:57:25 UTC
Post by Pandora
Post by Jep
[...]
Dank. Kan deze niet plaatsen, dwz, ik snap m niet. Het is wel poëtisch, ik
vind het mooi klinken.
Is het niet evenzeer onrust als verwondering die de filosofie drijft?
En onrust wil op z'n gemak worden gesteld.
Even opgezocht wie Novalis is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Novalis
- Novalis, pseudoniem van Georg Friedrich Philipp Freiherr von Hardenberg
(Oberwiederstedt, 2 mei 1772 - Weißenfels, 25 maart 1801), was een Duits
auteur uit de periode van de romantiek. -
De romantiek verklaart dat dromerige wel. Geen filosoof maar een schrijver.
Het één sluit het ander niet uit.
- Novalis was de tweede van elf kinderen. In 1794 beëindigde hij zijn
rechtenstudie in Jena, Leipzig en Wittenberg met glans. In maart 1795
verloofde hij zich als bijna 23-jarige - zonder dat zijn ouders ervan wisten -
met de slechts twaalf jaar jonge Sophie von Kühn. -
Daar zou ie tegenwoordig niet meer mee wegkomen.
Andere tijd, andere ethiek.
Een pedofiel avant la lettre dus.
Ook weer gezien vanuit onze tijd, waarbij die term een misdadige
connotatie heeft gekregen en vrijwel gelijk staat aan
kindermisbruiker.
Het heeft niet verhinderd dat hij
legendarisch werd maar dat, als ik WP mag geloven vooral omdat hij jong
overleed.
Jong overlijden was in die tijd, met een gebrekkige geneeskunde, niet
ongewoon, en geen reden tot roem (maar wellicht wel een reden om zich
al op jongere leeftijd met huwelijkse zaken bezig te houden en niet te
wachten tot je 30 bent).

Pandora
Jep
2017-01-18 00:31:53 UTC
Post by Pandora
Post by Pandora
Post by Jep
[...]
Dat kan ik wel snappen.
Ik heb me nooit in filosofie verdiept, maar ik voelde me wel geraakt door wat
Ren� Gude te vertellen had vlak voordat hij overleed.
Hij wilde filosofie meer populair en toegankelijker maken, dat is 'm bij mij
gelukt. Omdat hij voor mij zijn denken en redeneren dienstig maakte aan zijn
eigen belang en dat van anderen erbij.
Het was een mooi en positief verhaal voor me.
Post by Pandora
[...]
Het ??n sluit het ander niet uit.
[...]
Dat klopt, hoe lang zal het etiket 'pedofiel' al bestaan?
De betekenis van het woord is 'iemand die van kinderen houdt'. Die betekenis
is grondig veranderd.
Nu wordt inderdaad meteen gedacht aan Dutroux. Of die pedosexueel was is maar
de vraag, hij is (volgens mij) vooral een psychopaat en een waanzinnige,
doelgerichte sadistische moordenaar.
Het begrip pedofiel als misdadige pedosexueel is denk ik, hooguit 50 jaar
geleden ontstaan.
Toen ik kind was, ben 61, kende men het woord niet.
'Men'= mijn ouders.
Post by Pandora
[...]
Een gezin met 11 kinderen is ook niet meer van deze tijd.
Het romantische tijdperk zal ook bijgedragen hebben aan mooie dromen over
verheven liefde en diepe gevoelens. Wenen om een roos in de knop gebroken.

Pandora
2017-01-18 22:02:46 UTC
Post by Jep
Post by Pandora
Post by Pandora
Post by Jep
[...]
René Gude te vertellen had vlak voordat hij overleed.
Hij wilde filosofie meer populair en toegankelijker maken, dat is 'm bij mij
gelukt. Omdat hij voor mij zijn denken en redeneren dienstig maakte aan zijn
eigen belang en dat van anderen erbij.
Dat is vooral filosofie als levenskunst.
Post by Jep
Het was een mooi en positief verhaal voor me.
Wat wil je nog meer.
Post by Jep
Post by Pandora
[...]
In 1952 werd een brilliant wiskundige als Alan Turing nog gearresteerd
vanwege homosexualiteit. Tegenwoordig paraderen ze schaars gekleed
over de grachten. Het kan verkeren.
Post by Jep
Post by Pandora
[...]
Het schijnt nog voor te komen in Bunschoten-Spakenburg (een gezin met
19 kinderen), in extreem religieuze context. Pa is onlangs
gearresteerd en moet naar het Pieter Baan Centrum.
Post by Jep
Het romantische tijdperk zal ook bijgedragen hebben aan mooie dromen over
verheven liefde en diepe gevoelens. Wenen om een roos in de knop gebroken.
L.P. Hartley: "The past is a foreign country; they do things
differently there".

Pandora
Jep
2017-01-18 23:02:09 UTC
Post by Pandora
Post by Jep
Post by Pandora
Post by Jep
Het was een mooi en positief verhaal voor me.
Wat wil je nog meer.
Zijn levenshouding. De kunst daarvan een beetje afkijken.
Helaas ben ik er zeker van dat rationeel begrip van wat ie vertelt, me daar niet
bij helpt. Maar hijzelf, de persoon die hij me liet zien deed me goed.
Post by Pandora
Post by Jep
Post by Pandora
[...]
Nee, dat klopt. Misschien is onderscheid maken tussen verschillende kunsten
helemaal geen goed idee. De mooie kunstenaars die ik zelf ken hebben meer dan
1 talent en doen dus meerdere dingen goed.
Ikzelf kan me beter beperken tot juist minder tegelijkertijd, omdat mijn
aandacht daar gerichter van wordt.
Gelukkig doe ik niet aan Kunst en evenmin aan kunst.
Post by Pandora
Post by Jep
Post by Pandora
[...]
Ja, ik vraag me af of daar een tijdsschaal voor te ontdekken is. Eentje
van een slingergang tussen extremen.
Die moet dan qua tijdsduur in de buurt van een mensenleven komen want
die onverbloemde homohaat is dankzij de sexuele revolutie in de 60jaren
vrij plotseling verdwenen. Maar lijkt nu toch weer opnieuw de kop op te steken,
in Rusland bijvoorbeeld hoort homohaat bij de staatspropaganda, in
Uganda waar dat nooit een punt geweest is, is homohaat ook al dankzij missiewerk
en 'fout' katholiek geloof een stuk staatsgodsdienst geworden.
Post by Pandora
Post by Jep
Post by Pandora
[...]
Om af te kicken van z'n verslaving :)

Dit probleem zal meer aan te lage intelligentie liggen, dan aan
christenfundamentalisme.
Mooie.