Heidegger een klote filosoof?
a***@gmail.com
2014-08-09 08:39:18 UTC
Ik heb mij trachten heen te worstelen door Sein und Zeit! Wow, wat een boek en wat een taalgebruik om ons alledaags bestaan mee te beschrijven. HAd die Heidegger een taalstoornis of zo. Daarom wantrouw ik zulke koekebakkers zo, want door hun mystiek taalgebruik besef je niet onmiddelijk dat het maar om ons alledaags bestaan gaat,. Wat en heisa van die man, wat over het paard getild, ongelovelijk gewoon. Het "niets nietst", op komen en zou ie zelf wel begrijpen wat ie leutert?je moet er maar
karlos
2014-08-10 09:26:37 UTC
Post by a***@gmail.com
[...]
Tsja, als je fenomenologen leest moet je niet verwonderd zijn dat ze op
een onbevattelijke manier de alledaagsheid beschrijven. Hadden jullie
in Nederland ook niet een Buytendijk om jullie voetbalplezier te
bederven?
--
VG
Karlos
J. J. Lodder
2014-08-10 12:59:05 UTC
Post by karlos
Post by a***@gmail.com
[...]
Uitgezonder Prof Prillewits,
zoals bekend de Rommeldamse gemeentefenomenoloog.
Post by karlos
Hadden jullie
in Nederland ook niet een Buytendijk om jullie voetbalplezier te
bederven?
'Hadden' is hier wel het woord.
Je loopt wel erg achter, de goede man is al bijna 40 jaaar dood.

Maar er was ook een Frits Staal,
om te vertellen dat het allemaal onzin is.
Die is dan ook na knetterende ruzie
spoorslags naar Amerika vertrokken,
en niet meer teruggekomen,

Jan
karlos
2014-08-10 13:28:12 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by karlos
[...]
Buytendijk en Heidegger waren toch echt leeftijdsgenoten en kruidden
onze discussies als jonge knapen. Maar toegegeven: ik loop wat dat
betreft met plezier 40 jaar achter. Alleen mijn zwak voor Prof
Prlwytzkofski is gebleven.
Karlos
Entro Pietas
2014-10-22 17:30:04 UTC
Post by a***@gmail.com
[...]
Ik lees dat om "Sein und Zeit" - als centraal werk van de twintigste
eeuw aangegeven - te begrijpen het citaat van Plato in het voorwoord van
beslissende betekenis is:

"En daar wij in het slop geraakt zijn, moet gij ons duidelijk uitleggen
wat ge eigenlijk bedoelt, wanneer ge het het woord /zijnde/
uitspreekt, ..."

Nota Bene:
---Ook het volgende is gebaseerd op mijn boekenwijsheid---

Heidegger (1889-1976) stelt in zijn boek 'Sein und Zeit' die vraag in
het kader van de zin ervan opnieuw aan de orde: "Daarom kom het er
opnieuw op aan /de vraag naar de zin van het zijn opnieuw te stellen/".

Eerst geeft hij in drie punten een analyse van het /hoe/ de vraag moet
worden gesteld, waarbij hij fenomenologie verbindt aan een nieuwe
ontologie en op basis daarvan de 'Fundamentologie' poneert. Ik citeer:
"De term fundamentologie benoemt Heidegger als filosofie die recht doet
aan de ontologische [leer van het zijnde als zijnde] en ontische [het
zijnde betreffende] voorrang van de zijnsvraag en van het zijnde dat de
zijnsvraag stelt: het /Dasein/".

Omtrent de bepaling van de mens als Dasein zegt Heidegger: 'Het wezen
van dit zijnde ligt in zijn Zu-sein (zijn gericht-zijn op). Het Was-sein
(de wat-heid, de essentie) van dit zijnde moet - voor zover dit dan al
zou bestaan - vanuit zijn /zijn/ (existentie) begrepen worden. ...
... Ieder mens moet zijn zijn verwerkelijken. /Zu-sein/ betekent dat de
mens kan kiezen. Precies door en in de keuze uit een waaier van
mogelijkheden wordt hij mens. Existentie betekent het voor zichzelf
/moeten/ kiezen en zichzelf verwerkelijken'.

De invloed van Heidegger op het bezinnende denken door de eeuwen heen is
groot, zo lees ik. Wat begrijpen betreft, ik citeer: "De meest directe
en duidelijkst aanwijsbare invloed heeft Heidegger in Frankrijk op
Sartre gehad". Hoewel ... (sic!): "Sartre heeft de kern van de
zijnsproblematiek [het Dasein] van Heidegger nooit kunnen begrijpen". En
daardoor Heideggers boek 'Sein und Zeit' niet. Je bent dus niet de enige.

Entro Piet

P.S. Ik neem aan dat je begrijpt dat het bovenstaande een nutshell van
een nutshell is.